Wednesday 6 June 2012

Mayat Puntianak ?

Kalau anda sangka bahawa puntianak hanyalah makhluk ciptaan manusia dalam filem-filem melayu,
 

Mungkin anda akan berfikir kembali setelah membaca berita ini. Seorang arkeolog asal Bulgaria telah menemui kubur yang didakwa merupakan milik puntianak . Di dalam kubur itu masih terdapat rangka puntianak yang kelihatan seperti ditindih oleh batang pokok yang besar. ..




Menurut ketua muzium Sejarah Nasional Bozhidar Dimitrov,, kayu yang dihempap di atas rangka seperti sengaja dilakukan untuk menghalang puntianak ni bangun la kononnye .. 

Pada tahun 2004 juga ternyata ditemukan enam rangka puntianak dengan paku pada rangka itu. Keenam-enam  rangka ini ditemui berhampiran bandar Debelt, Bulgaria oleh seorang arkeologi bernama Petar Balabanov.

Menurut sejarah, zaman dulu sebuah ritual penyembahan kepada berhala sudah menjadi adat bagi rakyat Serbia, dan negara Balkan termasuk Bulgaria, Turki, Greece, dan Albania. Ritual anti-puntianak iaitu perburuan puntianak seperti memaku dan menindihnya dengan batang kayu yang besar untuk mengelakkan vampir itu minum darah manusia juga merupakan hal yang sering terjadi ketika zaman itu..

Akan tetapi masuk sahaja versi melayu, puntianak tidak lagi mencari darah ..tetapi mencari anaknya sambil bermain gamelan .. Puntianak harum sundal malam ..

0 comments:

Post a Comment